ترور سفیر روسیه در ترکیه حامل پیام ها و پیامدهایی است که احتمالا آنکارا را به عقب نشینی بیشتر از مواضع خود در قبال سوریه واخواهد داشت.

ترور سفیر روسیه در قلب آنکارا؛ پیام ها و پیامدها

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری شبستان؛ روزنامه «رأی الیوم» در مقاله ای آورد: «ترور «آندری کارلوف» سفیر روسیه در آنکارا، به ضرب هشت گلوله توسط یک فرد امنیتی که با صدای بلند فریاد می زد: «حلب»، «انتقام» و با شلیک هر گلوله شعار «الله اکبر» سر می داد، وضعیت ترکیه وتمام منطقه را  در ماه ها و سال های آینده اسفبار خواهد کرد.

«کارلوف» یک سفیر عادی نبود و نقش عمده ای در ایجاد روابط حسنه بین ترکیه و روسیه در ماه های اخیر داشت. او به عنوان طراح توافقنامه ای محسوب می شود که نیروهای مسلح تروریستی را از شرق حلب بیرون کرد. او تجربه دیپلماتیک سی ساله داشت و رابط ارتباطی بین دو دولت روسیه و ترکیه بود. بنا براین ترکیه با ترور او در این زمان خاص خسارت بزرگی خواهد دید.

عمل تروریستی یک فرد امنیتی بیست ساله نشان دهنده گرایش های افراطی اوست و این خود بر وجود شکافی بزرگ بین گروه های افراطی دو نهاد امنیتی و نظامی ترکیه تاکید می کند. این امر موجب نگرانی دولت ترکیه شده است.

مطمئنا ترور سفیر روسیه تاثیر منفی اندکی بر روابط دو کشور خواهد داشت و بعید است که میزان همگرائی بین دو کشور به ویژه در مورد پرونده سوریه افزایش پیدا کند.

شاید قابل درک باشد که افراطی های سوریه در اعتراض به عدم پای بندی «اردوغان» به وعده های خود و گرایش به شبه نظامیان محاصره شده در عراق اقدام به عملیات انفجاری در ترکیه کنند اما چنین تروری توسط یک جوان بیست ساله بسیار نگران کننده است. به ویژه اینکه قرار بود «چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه عصر دوشنبه برای شرکت در در نشست سه جانبه با روسیه و ایران به منظور ارائه راهکارهایی جهت نابودی تروریست های سوریه عازم روسیه باشد.  

اهمیت ترور سفیر دولت روسیه در ترکیه در این نهفته است که می تواند تهدیدی برای ترکیه و قدرت امنیتی آن باشد و تاثیری منفی بر اقتصاد این کشور گذارد، کشوری که از نرخ بیکاری بالا و کاهش نرخ تولید ملی رنج می برد.

به اعتقاد ما این ترور موجب عقب نشینی رئیس جمهور ترکیه از روابط حسنه با روسیه نمی شود و شاید حتی عکس این موضوع هم اتفاق افتد. یعنی گرایش بیشتری به سمت مسکو پیدا کرده و با دولت سوریه در مبارزه با تروریسم که به تدریج به دشمن مشترک هر دو کشور تبدیل خواهد شد، همکاری بیشتری داشته باشد.  

سه سال پیش، بشار اسد هشدار داد هر که عقرب در آستین می پروراند، باید انتظار نیش آن را داشته باشد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان منطقه ظاهرا آستین «اردوغان» این روزها پر از مار و عقرب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.